tisdag 18 augusti 2009

Vädret


Var vaken tidigt igen men nu fick Fredd sticka ut och jag återgick till sängen för att vakna och stiga upp stax efter sex, en stärkande frukost samtidigt som jag kollade nyheterna, visst är det bra med papperstidning men det innebär ju en promenad på några 100 m och sen är risken stor att det inte finns någon tidning i lådan, eftersom detta hänt allt för ofta valde jag bort papperstidningen dessutom kan man ju läsa flera tidningar på nätet!

Eftersom jag skulle vara kl 10 på läkarstationen så blev det en lugn morgon innan jag gjorde ett morgonbesök hos min mor, där rymlingen Trollet var hemma igen dock berättade han inte var han varit utan var bara hungrig och något irriterad på kattungar som börjar göra längre och längre utflykter. Less på sina ungar var tydligen även kattmamman så bägge for ut när möjligheten erbjöds.

Hittade ett medelande från hemtjänsten att jag skulle stänga av trappen på lämpligt sätt så att kattungarna inte kan ta sig upp där. Risken är då stor att min mor får för sig att hämta ner kattungarna och det kan gå illa. Så nu sitter det ett galler där så fiffigt konstruerat att de gamla katterna lätt tar sig upp medans det är stopp för kattungarna, än så länge är det bäst att tillägga.

På läkarstation var det en enkel provtagning som gällde, vikt, urinprov och stick i fingret.
Proceduren var moderniserad så nu behöver inte proverna skickas vidre utan man har fått en ny apparat som som analyserar provet på plats, haken var bara att maskinen tar tid på sig så det blir kö och därför får man vackert vänta på sin tur en gång till, men utvecklingen går väl framåt.
Gjorde ett snabbbesök på gamla jobbet och lämnade en videokamera som jag behövde hjälp med att överföra till datorn, Där träffade jag inte många utan man var förhoppningsvis i full fart med olika jobb.
Passade på att äta lunch medans jag var på vift, då slapp man de köksbestyren.
Väl hemma igen konstaterade jag att vädret var utmärkt för utomhusarbete och kapade bort en del skräp till ved, noterade att mörka moln samlades vid horisonten och åskan mullrade avlägset, tog några bilder och konstaterade att jag skulle hinna klart med vedkapningen innan eventuellt regn kom, självklart hann jag inte klart utan blev rejält blöt, när jag var klar slutade regnet för tillfället.
Sen fick det bli en rundtur med kameran, konstaterade att de sista liljorna börjat blomma så i år har alla liljorna utom en blommat tom den som Freddi brukar krossa i sin katt och råtta lek.

Det är ganska dumt att flanera runt på tomten för alltid hittar man någonting som bör åtgärdas, konstaterade att mossan har ökat på sina ställen frågan är vad man gör mossrivning är kanske ett effektivt sätt att sprida mossan, vertikalskärare är nog en bättre lösning eller också provar man att gödsla ordentligt möjligen försvinner mossan men gräset växer säkert ännu fortare.

Borde också på något vis jämna till min gårdsplan, att kalla det gräsmatta är lite överdrivet dessutom har jag några projekt som kräver täckduk (eller vad det nu kan heta) för att åtminstonde tillfälligt hindra gräsets framfart, undrar nu vilken sort man skulle välja, får fråga min odlarvän för han hade undersökt marknaden.

Konstaterade också att min vikport har fått automatisk stängning inträffar dock bara vid regn.

Dagen avslutades med möte med Älvdalsgruppen, trots ändrad mötesplats eller kanske tack vare infann sig de flesta byarna till höstens första möte och vi rapporterade om våra olika aktiviter och en del annat aktuella saker.
Vi avslutade med att titta på det nyinredda gymmet som imponerar åtminstonde på en novis som jag snyggt jobbat, så nu slipper de träningsintreserade några mils bilåkande och dessutom till en lägre kostnad bra både för privatekonomin och miljön.


Försökte under dagen fotografera tre livliga kattungar som inte stannar där man sätter dem, enda gången de var tillsammans var vid brottningsmatcher och då blir det bara en svart hög och inte blir det bättre när kattmamman blandar sig i det hela! Nåja får göra nytt försök någon annan dag.



Ronnberget 090818

Ingemar

Inga kommentarer: