lördag 29 december 2007

Jul, problem, support och annat elände


Helt klart är det länge sen jag skrev här

Julen är egentligen en ganska skön tid speciellt när julafton infaller på måndag som var fallet i år.
Har man dessutom vuxit ifrån den värsta jul hysterin så kan det bli en skön avkoppling med god mat och mycket vila.
Av någon outgrundlig anledning så brukar jag få ett ryck när det gäller släktforskning just den här årstiden och inget undantag i år delvis kan det förstås bero på att Piteå Forsdarförening lagomt till julhandeln släppte en ny CD Piteanor 2008 passade på att inköpa denna + Människorna i Älvsbyn och Jokkmokk det blev min alldelens egna julklapp, som ni kanske förstår så handlar det inte om musik utan avskrifter från kyrkböcker.
Har alltså gjort ett ordentligt ryck i min forskning även om det har en tendens att bli många sidospår så har jag faktiskt i dag uppdaterat min Rönnberget sida www.ronnberget.se

Problem blev det dock när min trådlösa roter bara la av, som tur var hade jag nyligen fått en ny trådlös roter som skall testas under ett års tid, lätt som en plätt tänkte jag det är bara koppla in den och köra, jo jag tackar, koppla in var inga problem men att köra visade sig vara en historia för sig det angivna användarnamnet och lösenordet fungerade förstås inte på supportsidan och inte heller lyckades jag komma åt rotern trots att signalstyrkan var very goog.
Supportsidan visade sig inte innehålla en enda kontaktuppgift, kan möjligen bero på att jag inte lyckades logga in.
Till råga på allt kom det dagarna före jul ett brev från leverantören av den trådlösa rotern att eftersom den inte varit inkopplad under 14 dagar ville man ha betalt för grejen.
Chansade och skickade ett mail till support@ .......... och döm om min förvåning när det kom ett svar efter 2-3 dagar att brevet kunde jag bortse från och supportsidan skulle börja fungera inom kort, inom kort skulle även felaktigheterna med min uppkoppling rättas till.
För att kommunicera med omvärden anslöt jag min gamla bärbara med kabel till rotern och tänk då började det fungera.
Efter ett par dar skickade jag ett nytt mail till supporten och frågade vad som menades "inom kort" eftersom jag fortfarande inte kunde logga in. Svar kom i fredags där de konstaterade att rotern var inkopplad och erbjöd sig att ringa eller maila nytt användarnamn och lösenord snabbt svarade jag ja tack maila lösenordet.
Samtidigt upptäckte jag att min utgående mail slutat fungera misstänkte att det hade någonting att göra med byte av trafikleverantör på bredbandet. Provade därför att ringa den nya supporten på torsdag förmiddag men det var ju dömt att misslyckas skickade därför ett mail med mina problem.
Fredag eftermiddag lyckades jag komma fram till en trevlig dam på supporten och efter 30 sekunder så var problemet löst! Som extra bonus kom svaret på mitt mail en halvtimma senare

Torsdag em var jag förbi och kollade om den beställda bärbara möjligen kommit hem men inte det inköpte och installerade en ny trådlös router så just nu fungerar allting igen.

Har trots allt en viss förståelse för att support mm kanske inte kan hålla normal standard med en massa helgdagar, men visst är det frusterande att inte få tag på någon när man behöver!
Dessutom kan man ju tycka att information om vad som måste ändras borde ha framgått när man medelade att det var ny leverantör för hur man skulle ändra inställningarna för internet framgick ju.
Vi får väl se hur det blir i framtiden för trots allt har ju allt fungerat nästan perfekt med tidigare leverantör

Idag hade jag faktiskt framme kameran och tog en bild för uppdatering av en av mina hemsidor www.ronnberget.se
Upptäckte samtidigt att det var en blogg kopplad till den domänplatsen passar alldelens utmärkt tänkte jag och skapade snabbt en blogg men lyckades inte komma på hur man skriver där så antingen är man alldelens för gammal och dom eller också saknas det någon form av information så där för hamnade dagens blogg här

Rönnberget 071229
Ingemar