lördag 1 augusti 2009

Om Eljest


En stor del av dagen tillbringades på vernissagen för Maria Fäldts fotoutställning Om Eljest
En klart sevärd utställning som är värt ett besök utsällningen pågår till den 22 augusti.

Här följer lite bilder och spontana kommentarer, hade dock glömt hur knepigt det kan vara att fota på konsthallen.

Mycket folk var det på vernissaget, och som vanligt är man böjd att påstå att en sån här gång är det folk som normalt inte besöker konsthallen som hittat hit.
Med något undantag lyste Piteås konstelit med sin frånvaro och samma var det faktiskt med fotoklubbsfolket!

Francis Gossen underhöll besökarna med ljuv musik


Satu Takkinen hälsade välkommen och presenterade utställningen och Maria, som berättade om utställningen.
Planeringen och fotograferingen för utställningen har pågått under ca ett års tid och är första steget eftersom det finns hur många kreativa Pitebor att fotografera kan det bli ett långt projek som kanske slutar i en bok.








Inte alltd så lätt att vara utställare här skall det tas emot blommor,
svaras på frågor, dirigera medarbetar och
samtidigt posera för fotograf och mycket annat.









Livliga och många diskussioner surrade i luften på väggarna tre oerhört starka svartvita porträtt
Personligen gillade jag de svartvita porträtten mer än färgbilderna även om trots allt det var en färgbild som blev favoriten om man nu skall välja en.



Fler som gillade dessa svartvta porträtt.







Förmodligen är det bilden i bakgrunden som fotografen och modellen diskuterar.
Den bild som enligt Maria var besvärligast att ta på grund av diverse tekniskt strul, också det enda bilden som krävde omfotograferin.







Helena Stenberg studerar dennaprofil bild som osökt gör att man kommer att tänka på andra berömda profilbilder utan att nu nämna några namn









Britt Fäldt beundrar Marias bild på Tora Ceder i djupa skogen

Som sagt en sevärd utställning där bilderna är stora och tekniskt perfekta att sen budskapet i varje bld varierar gör inte saken sämre
Och vilken som för dagen är min personliga favorit tänker jag inte avslöja för man kan ju som bekant ändra sig!

Rönnberget 090801

Ingemar
www.ronnberget.se

1 kommentar:

Hannah sa...

det var en mycket trevlig tillställning och en utställnings om jag sett fram emot att få se. jag blev inte besviken.

Jag gillade bäst färgbilderna, även om de fanns de av de svartvita som jag också gillade skarpt.

Det var svårt att välja en favvorit men landade i en som tilltalade mig speciellt. :-)