torsdag 29 december 2011

Mina katter

Har just nu tre katter
Freddi
En 14 årig kille som vill ha koll på det mesta framförallt vad resten av katterna sysslar med och tål inte inkräktare, han tycker absolut inte om sälskap när han skall ut på jakt.
Min säng är en av hans favoritplatser annars har han en liggplats på övervåningen dit han drar sig undan när han vill vara i fred.
Vintertid och med stigande ålder kan det bli långa sovpass sommartid är det helt andra tider som gäller
Han är avgjort en mans katt

Trollet
Min mors katt som jag tog hand om när hon flyttade till Norrgården.
Han är egentligen en raskatt, korsning mellan Norsk Skogskatt och Birma, kroppen och pälsen har han från skogskatt medans huvudet avviker, ingen slump att han fick namnet Trollet.
Han har fyllt 8 år och mår nog ganska bra däremot var hans första år fullt av sjukdomar och veterinärbesäk ordinationen blev specialkost resten av livet.
Trollet har en ovana att ge sig ut på promenad då han vandrar hem till Stridholm i fjol var han borta ½ år innan han dök upp i Stridholm. Sen har han gjort två nya utflykter.
Han är tämligen social och håller koll på sina kompisar och är också bra på att se efter kattungarna när sådana funnits i huset.
Har upptäckt att han har en annan egenhet, han håller sig i närheten av mig när jag råkar vara hemma .

Sen var det Smurfa
Är väl två och ett halvt år eller någonting sådant, kom hit som unge och har ju lärt sig umgås med grabbarna även om ibland får ett frispel och skall leka med allt och alla vilket inte Freddi brukar gilla.
Hon var knappt ett år när hon fick sina första ungar. De ungarna blev tyvärr trafikoffer alla tre under sommaren.
Smurfa har också varit ute på rymmen hela sommaren och var hon varit är inte gott att veta
Men i höst när det började bli kyligare kom hon in och betedde sig som att hon bara varit ut en stund

Tror att jag skall göra en fotobok vad den skall handla om är inte klart men förmodligen inte katter


Ingemar
ronnberget.se

Inga kommentarer: