onsdag 12 augusti 2009

Trafikanter


Idag har jag varit i Luleå och lunchat, fotograferat.
Fick börja med att tanka bilen mycket konstigt egentligen för jag tycker inte att jag kört så mycket senaste tiden lika fullt så stod trippmätaren på nästan 60 mil sen senaste tankningen.
Skulle vara i Luleå ca 12 och det blev ganska precis trots att det som vanligt var någonting ogjort just när man skulle i väg. Inte speciellt mycket trafik så det gick lugnt och smidigt även om en del envisas med att köra 80 när det är 110 speciellt på de sträckor där det är en fil och två i mötande riktning, tror att det kallas 1+2 väg med mitträck.
Sen var trafikljusen på Bergnäset ut funktion och blinkade gult och då är det bra vara på huvudled alla övriga trafikljus lyste som vanligt rött och på en del ställen hade de nog gjort det länge, åtminstonde en del bilförare tycktes ha sommnat vid trafikljuset.
Hemresan blev dock mer irriterande, kom iväg strax efter 16 då en massa folk var på väg någonstans och naturligtvis rött hela vägen ut ur Luleå men på Bergnäset blinkade det fortfarande gult Väl ute på E4 kröp trafiken på i 70 och det var inte husvagnar eller lastbilar som körde lagligt utan en eller krypkörare som gaddat ihop sig där set var enkelfil.
Nåja när det blev tvåfilit så ökade farten vesäntligt och då finns det förstås de som satsar allt på att komma förbi innan det blir enkelfil igen, såg också någonkombibil lastad med något långt skåp i bagaget som stack ut rejält och med bagage lukan helöppen och han höll lagstadgad fart 90 eller om det nu var 110. Sen var det tvärstopp igen eller krypa fram i 20-30 eftersom vi hamnade bakom två vägmaskiner som klippte vägsläntarna och att ligga efter dem på en lång enfilig sträcka tar på nerverna.
Kontentan av dagens bilåkande är att vissa bilförare skulle bara få vara ute på vägarna vissa begränsade tider och defenetivt inte under rusningstid!

Åter tll Lulebesöket efter husesyn, allmänt surr och lunch var det dags för fotograferngen som flöt på bra även om de yngsta damerna lessnade ganska fort. Efter kaffe snabbtitt på bilderna och lite datorutbildning var det dags att leta sig hem.
Hann förstås bli kompis med husets fem hundar som alla är mindre än Freddi
Freddi ja han har blivit bortskämd denna sommar att jag oftast är hemma, så idag kom han sättande som en raket när jag "äntligen" kom hem.

Väl hemma upptäckte jag att det kommit en påminnelse om att inom 24 timmar betala den djäkla MC annonsen.
Skrev till blockets kundcentra och förklarade att jag inte glömt betala annonsen men inte hade någon avsikt att göra det heller eftersom det är någon knäppgök i Borlänge som har angett min epostadress
Fick bekräftelse på att mitt medelande kommit fram och löfte om snabbt svar oftast inom en timme, min fråga hörde tydligen till undantagen för efter 3 timmar har det inte kommit något svar

Telefonsamtal har en förmåga att komma vid olämpliga tillfällen
Ett samtal från Panikteatern kom när jag stod och tankade de hade fått ett återbud och ville lägga en föreställning i vår bygdegård vi kom överens om att han skulle maila information om det så får vi ta upp det i styrelsen

Nästa samtal som kom mitt under fotograferingen var från min diabetessköterska som ville deita med mig vilket jag trodde vi skulle göra i maj.
Hon är säkert en duktig diabetessköterska men med bokningskalendern i sin dator kommer hon inte överens om så det kan bli riktigt roliga samtal.

Som avslutning på dagen valde min hög med papper att gå igenom att rasa ut och sprida sig över golvet!


Irritation nr 1
När jag kom hem hade jag en påminnelse från blocket om att betala den djäkla motorcykelannonsen
Skrev till kundcentra och förklarade att jag inte tänkte betala någon annons eftersom någon knäppgök i Borlänge hade angett min mailadress.
Fick bekräftelse och utlovades svar omgående senast inom en timme, inte har det kommit något svar och nu har det gått 3 timmar

Irritation nr 2
Skrev ett långt blogginlägg om dagens övningar bara för att konstatera att det inte gick spara eller lägga ut dagens inlägg och nu kan jag inte logga in där längre

Irritation 3
Har upptäckt att i på mitt tangentbord ganska ofta inte fungerar

Irritation 4
Självklart la den bärbara datorn av mitt under detta skrivand förmodligen pga slut batteri
men då brukar den ju pipa och ha sig

Men nu skall jag gå och sova för i morgon är en ny dag

Rönnberbet 090812

Ingemar



Inga kommentarer: