onsdag 11 juli 2007

Hastighetsbegränsningar

Risk för att man blir filosofisk nu

Hastighetsbegränsningar har nog många svurit över inte minst när man blivit tagen på bar gärning.
Hörde på lokalradion i morse eller när det nu var någon från vägverket som utalade sig om förhållandet hastighet och trafikolyckor. Max hastighet borde enligt honom vara 70 km i timmem på vägar med mötande trafik, blotta tanken får en att rysa 30 mil efter E10 i 70 där många säkert tycker att 110 är svårt att hålla.
Självklart tror vägverket på sin nollversion och arbetar utifrån detta! Man kan naturligtvis inte ha en målsättning som innebär att en massa människor dör. Men enda sättet att möjligen uppnå nollvisionen är förstås att förbjuda all fordonstrafik på vägarna!

Hoppsan bäst ta sig tillbaka till ämnet, hastighetsbegränsningar.
Undrar egentligen hur folk tänker när man kommer till en vägsträcka som av någon anledning är begränsad i hastighet, många svär nog och gormar och några få inser att det finns en orsak till att man inte får köra 90 eller 110 just där.
För oftast är det folket som bor vid vägen som vill ha en lugnare trafikrytm för sin egen säkerhet. Sen kan man då diskutera vad som är rätt och fel i varje enskilt fall.
Ett exempel är vägen som passerar förbi mig där stred byborna för några år sedan för sänkt hastighet och gång och cykelväg/bana, hastigheten sänktes till 70 och vägen gjordes smalare genom att en cykel och gångbana anlas på vägens ena sida, problem uppstod förstås med snöröjningen under vintern. Men trots allt har trafikrytmen blivit lugnare numera möts inte fullastade flis och timmerbilar i 120 km/h.

Ett av problemen med hastighetsbegränsningarna är att sträckorna tenderar att bli nog så långa folk glömmer helt enkelt bort efter någon km att det är 50 eller 70 eller vad som gäller.

Samtidigt är det ju så att många gånger är det de mest berörda som är de största bovarna, såg någon utredning att de som mest bröt mot 30 vid skolor och dagis faktiskt var föräldrar som lämnade sina barn??

Nä för att uppnå nollversionen måste vi nog återgå till häst och vagn och det hjälper nog inte för även då inträffade det olyckor.
Men tänk efter före vard som kan vara orsaken till att det sitter en skylt med 30 50 70 på din färdväg

070711
Ingemar

Inga kommentarer: