måndag 21 december 2009

Snö


Det är klart att förr eller senare måste det komma snö men varför just idag
När lunchmöte med shoppande på storheden stod på programmet.
Misstänker att det är många som missat att ställa ut sina sopkärl ett dygn tidigare trots annons i PT, men folk har kanske lärt sig i fjol hände samma sak och då var det många upprörda runt om.
Själv hade jag tur att bli påmind i tid.

Snöigt och snörök i massor när jag åkte i väg först en svään in till Piteå för att uträtta div ärenden.
På väg in mot centrum konstaterade jag att snöröjningen pågick för fullt, till vissas stora intresse men inte behöver man stanna med sin spark mitt på övergångstället bara för att beundra en traktor i arbete.

Efter att ha hämtat upp lunchsällskapet bar det iväg mot Luleå och efter vägen hade det inte snöat speciellt mycket, förvånas dock över lastbilarnas framfart fort går det och förarna är nog utrustade med röntgenblick men så händer det titt som tätt olyckor med lastbilar inblandade.
Framme på storheden hade snöandet tilltagit ordentligt så det var skönt smita in på Jula medans sällskapet föredrog en annan affär, efter visst sökande hittade jag avdelningen med TV antenner och även den jag tänkt mig konstaterade också att det fanns bordsantenner.
Bestämde mig raskt att investera 159 kronor i en dylik + en vanlig antenn som får monteras när vädret tillåter.
Efter ytterligare diverse inköp bla en ljusslinga för 20 kr som passar bra att markera garagets plats med var det dags för lunch

Konstaterade att snöandet ökat och att snöröjningen var obefintlig har kanske tagit jullov.
Hemfärden gick utmärkt trots snöandet och dubbla plogbilar i täten självklart dök det upp några självmordskandidater bla en van med stort släp och en långtradare som effektivt släkte sikten
men inte ko de speciellt fort fram för plogbilarna gick inte att passera:)

Sista biten var som oftast vägplogat ändå fram till garaget!

Två ivriga katter ville ut samtidigt som mobilen ringde det var någon som frågade om hon fick använda en bild som julkort på diverse hemsidor och det var ok.
Under tiden det samtalet pågick hann kattera både ut och in ett par varv.
Blev genast lugnare när Smurfa fick stanna inne och Freddi fick gå ut på egen hand!!

Måste förstås testa bordsantennen och har man sett på tusan bara man hittade rätt fönster och stoppade kortet rätt så fungerade det utmärkt risken är dock stor att den inte får stå ifred på fönsterbrädan särskilt länge för Smurfa har redan försökt riva ner vidhängande kablar.
Sen var det nära att jag blivit utan både kamera och katt för visst försökte Smurfa dra ner kameran också men även detta tilltag stoppades i tid.

Resten av kvällen har användts till att göra inköpslista för morgondagen, läsa och svara på mail
skicka ut nyhetsbrev, beställa kalendrar och skicka elektroniska julkort så något TV tittande blev det inte

Rönnberget 2009-12-21
Ingemar

Inga kommentarer: