tisdag 22 december 2009

Försvunnen julskinka

Åkte in till Öjebyn för att handla vid 10 tiden, snöjröjningen pågick för fullt åtminstonde på de större vägarna. Inte speciellt mycket folk men de som handlade hade som regel fulla korgar.
Många erbjudanden nu tittade på julmust till exempel fanns mins tre prisvarianter och fabrikat
1 faska 15,90 förmodligen orginalet
2 flaskor 25:- var nog kopparberg och slutligen
3 flaskor 25:- ICA

Hemma hos mor var det bara att packa upp och suva undan inköpen för att sen göra skinkan klar
när den var klar ställdes den ut på altan och sen åkte jag hem för att släppa ut katterna och ta hand om diverse annat, måste nog skaffa en kattdörr åt Freddi och Smurfa men den svängdörren kommer nog att få samma effekt som kylfläkt, dessutom är risken stor att andra katter kommer på besök man skulle förstås kunna förse egna katterna med en sändare som öppnade luckan men förmodligen uppstår något annat ploblem istället så projektet läggs på is tillsvidare.
Vid 15 tiden kom jag ihåg skinkan och tänkte att det var dags för avsmakning dessutom hade jag en del grejer att lämna så det passade bra med en liten utflykt.

Väl framme konstaterade jag att skinkan var borta det enda spåret var en kal fläck där skinkfatet stått, frågade min mor om hon tagit in skinkan? icke det däremot hade hon nyss kollat att den var kvar, helt klart trodde hon mig inte när jag sa att skinkan var försvunnen utan måste se det med egna ögon.
En snabb koll i kylskåpet gav till resultat ingen skinka där.
Hennes katter befriades snabbt från misstanken av minst två skäl, skinkan var för stor och de skulle inte ha tagit med skinkfatet, på ungefr samma grunder befriades alla andra hundar och katter i omgivningen. från de misstänktas lista , tämligen osannolikt att en varg eller lo skulle ha dragit iväg med skinkfatet utan misstankarna stärktes att skinkan med fat tagits in och ställts någonstans frågan var bara var.
Efter mycket sökande hittades mycket riktigt skinkan längst ner i ett kökskåp!
En rejäl skinkmacka på hembakat mjukkaka och ICAs julmust blev belöningenn
Skinkan och mjukkakan smakade underbart medans julmusten fick omdömet tja

Efter detta var det bara återvända hem och släppa ut egna katterna ett varv till och koncentrera sig på datorn en sund.
Nu sover katterna tillsammans på min säng så det är kanske dags för dagens sista utflykt

Ronnberget 2009-12-22
Ingemar

2 kommentarer:

Eva sa...

Tur att ni hittade skinkan i alla fall.

Unknown sa...

Så mycket som jag söker efter mina saker jämt... men maten brukar jag minnas var den står=)