onsdag 27 juni 2007

Sommar och semestertider



Titeln skulle förstås också kunna vara hur man får en eftermiddag att bara försvinna.

Hur som helst skulle min mor på läkarbesök idag och jag lovade att skjutsa henne, nu har hennes läkarbesök inte varit speciellt många hittils under hennes 87 års levende. Något problematiskt blev det dock senaste gången eftersom hon fått nu läkare pga omorganisation i en eller annan form.

Tydligen fick den nya läkaren godkänt men han rekommenderade ett återbesök innom ca en månad. Vid en provtagnig som var inplanerad fick hon reda på att hennes läkare flyttat. Lätt förvånad och kanske även förvirrad blev hon när hon fick kallelse till besök hos samma läkare, det visade sig då att han bara flyttat in till läkarstationen i centrala stan, lika bra var förstås det för den ordinarie läkarstationen är stängd under semesterperioden!

Sen skulle hon vara i god tid för provtagning och i god tid var hon för jag blev tvungen att åka förbi jobbet och hämta min kvarglömda mobiltelefon, den behövde jag för att kunna stämma träff med en annan lantortsbo som hade ärende till stan, som tur sprang jag inte på någon som undrade varför jag var på jobbet just då så den piken slapp jag.

Hur som helst modern avlämnades i god tid på läkarstation och sen var det bara vänta på nästa träff och vänta blev det nackdelen med att ha tid över brukar vara att man slinker in på någon affär och sådana besök är inte gratis fast konsthallen kan man besöka utan att det blir några kostnader, konsthallen har flyttat in i ett nytt hyreshus och där tycks alla tillgängliga entrepenörer vara engagerade i färdigställande av gator trottoarer mm även om det ser ut som att semestern har börjat. Hur som helst så pågick omhängning på konsthallen och de var inte de minsta intreserade av glada tillrop.

Efter att ha tillbringat ytterligare tid med att studera ödeläggande av gågatan var det dax att återvända till läkarstationen och vänta och vänta till slut var min mor klar trodde jag men inte mer prover som skulle tas!

Efter ett läkarbesök följer med automatik besök på apotek frågan var då har det ordinarie apoteket också drabbats av sommarstängning men så var inte fallet däremot var det tydligen akut kundbrist så det besöket tog inte många minuter.

Efter att ha handlat gjort vissa bankaffärer så var det bara åka hem och avleverera diverse inköp förvånad konstaterade min mor att klockan redan var fem, men det förvånade inte mig det minsta vad som däremot alltid förvånar mig är varför alla gator och vägar skall rivas/grävas upp stängas av och sen lämnas på det sättet under semestertider??

Piteå gör ju reklam för att vara en sommarstad att då under semestertider lämna affärsgator mm upprivna kan väl knappast befrämja besöksnäringen.

Som avslutning av dagen var jag och hämtade några beställda växter hos min granne och planterade dem också därav bilden

Ingemar

Inga kommentarer: