torsdag 28 oktober 2010

Dyrt blev det

Igår var det investeringar som gällde började dagen med att beställa ett nytt objektiv Sigma 120-400, hade för ovanlighetens skull läst en del av reklambladen som brukar åka direkt i gröna tunnan, såg att det var bra priser på kyl/frys, normalt sett så brukar dessa erbjudande vara slut när man kommer till affären men det billigaste fanns kvar en stor och rejäl kyl/frys för 3000 tyvärr så var den för hög!! Så det fick bli en för drygt 5000 men då ingick hemkörning inklusive omhändertagande av det gamla.
För övrigt så blev objektivet betydligt dyrare än kyl/frysen!
Men nu är det investeringsstopp ett bra tag!

Idag torsdag var det meningen att jag skulle vara på möte i Luleå men det blev inställt så istället blev det frågan om att få fram den gamla kylen vilket inte var så lätt den har väl stått och vuxit fast i 20 år eller något liknande. Men med hjälp av en kofot och lite teknik så kom det ut så nu står det mitt på golvet och väntar på att bli hämtat.
Lätt förvånad konstaterade jag att det var ytterst lite dam mm där det stått, husets katter hittade dock snabbt ett nytt ställe för undersökning.

Medan detta arbete pågick fick jag en inbjudan till middag, något som man aldrig tackar nej till.

Ett nytt samtal hade jag några navkapslar över, barnbarnet behövde det på sitt dagis de skulle bygga en rövarborg!
Lätt fixat sen blev det en massa telefonsamtal innan det var dags att åka och handla både katternas och husses förråd behövde fyllas på.

När jag satte mig i bilen efter gjorda inköp plingade det till i mobilen, ett SMS talade om att objektivet fanns att hämta på affären 50 m bort, tala om timing och snbbleverans!
Objektivet hämtades och sen blev det ett stopp vid Karlberg för att packa upp och ta några bilder.
Ljusförhållandena var väl inte optimala vid 16 tiden och 1/30 sek kanske inte heller är det optimala ISO värdena drar ju iväg okontrollerat.
Men efter denna snabbtest får objektivet godkänt.

Bara att fortsätta till den väntande middagen, barnbarnet kollade in och godkände navkapslarn, undrar om det heter så nu för tiden.
Träffade också en glad vorsther som kände igen mig och ville leka, dvs kasta saker åt honom, hemma igen så ville husets katter ut och även ha mat, erfarenheten har lärt mig att kattungarna är mer benägna att komma in igen om maten serveras efter utevistelsen.
Kanske hinner jag testa objektivet under morgondagen annars kommer det förstås en helg och ett Kirunabesök till veckan.

Rönnberget 2010-10-28
Ingemar

Inga kommentarer: