onsdag 24 mars 2010

En dag med överaskningar


En del dagar är bara otroliga med en mängd oväntade händelser
Dagen började som vanligt, katterna och även jag har börjat komma in i den ljusa årstidens vanor
dvs katter ut mellan 4 och ½ 5, katter in 5. under tiden gör jag nyttigheter vid datorn, vid 5 tiden går kattorna och jag och sover en stund dvs katterna kan sova länge medans jag vaknar kl 6. Sen blev dagen inte riktigt sig lik.

Fick ett mail från min kursledarkompis vid helgens utbildning för bygdegårdsfolk i Siknäs.
Hon och hennes familj var däckade av vinterkräcksjukan och trodde inte hon skulle orka med en tripp tor från Umeå.
Meddelade henne att hon skulle stanna hemma för vi ville inte ha 40 bygdegårdsfunktionärer nersmittade nu när det går mot ljusare tider!!
Lite ändrade förberedelser löser problemet, ibland är den digitala tekniken underbar så läget är under kontroll det enda som nu kan störa det hela är att det dyker upp en bunt oanmälda deltagare eller att paketet med kursmaterial kommer på avvägar.

Nästa överaskning var att RSF (Riksförbundet Svensk Fotografi) skall ge ut ett extra nyhetsbrev och eftersom jag har övertagit redaktörssysslan även om nästa nr av Förbundsinformen inte skulle komma ut förrän i månadskiftet april-maj. Någonting att ta tag i blev det i varje fall.
Redan i går kom det en överaskande förfrågan "kan du åka på Bildningsförbundets styrelsemöte på torsdag, klart jag kan men hade frågan kommit i dag i stället hade nog svaret blivit nekande !!

Kändes bara för att åka till Öjebyn och inhandla lite av livets nödvändighete som dessutom kombinerdes med lunch.

Beslutade mig för att ett besök nere på älven för att kolla hur det ser ut inför ISfisket på söndag,
Mycket snö och skoterspår var det på älven.

Hann också med att leta reda på en försvunnen annonsbild dvs det var inte jag som tappat bort bilden utan kunden, efter diverse sökande hittade jag den redigerade bilden ochskickade iväg den vilket gjorde någon glad.

Min serviceman ringde och berättade att han fått tag på en givare som han ville prova under kvällen. Eftersom jag hade fotocirkel så kom vi överens om att han skulle testa att byta den under kvällen.
Strax efter sju hörde han av sig och berättade att givaren inte passade men att han kopplat in den och provstartat och provkört bilen och nu verkade det mesta fungera så jakten på rätt givare går vidare!!

Fotocirkeln avslutades i kväll med ett pass om bildbehandling i datorn och lite kvarvarande frågor, deltagarna verkade allmänt nöjda med vad de lärt sig.
Och vi konstaterade att det handlade mycket om att ha kameran med för även om dagens moderna kameror är tekiska underverk blir det inga bilder om den ligger hemma.
Konstader att den största skillnaden mellan manligt och kvinnligt är hur man använder bruksanvisningen. Kvinnorna läser och markera allt viktigt och finner även ett visst nöje i att ställa besvärliga frågor till kursledaren.
Bra taiming med avslutning på cirkeln för nu behöv tiden till annat.

Rönnberget 2010-03-24
Ingemar



Inga kommentarer: