lördag 20 juni 2009

Midsommardagen


Visst är det märkligt man mer eller mindre rycker upp en buske och stoppar ner den i en grop och den växer utan problem.
Å andra sidan man köper ett träd eller en buske relativt dyrt gräver ner den och planterar enligt konstens alla regler efter ett eller några år är den stendöd, märkligt som sagt.
Av detta förstår ni säkert att de flesta av mina inköpta buskar och träd inte har överlevt vintern :(.
En stor del av dagen har jag tillbringat i min mors trädgård och bla ryckt upp en massa rotskott som sprider sig snabbt åt alla håll.
Den berömda kirskålen har jag sluppit men däremot har jag kämpat med klöver som har en förmåga att smyga in i rabatterna och där fullkomligt explodera. Min mor har många rabatter och mycket planterat men senaste åren har hon inte haft tid och ork att hålla efter sina planteringar, så nu behövs det en kraftfyll insats.
En del rabatter skulle man nog gräva upp helt, rädda det som är värt det och sen börja om på nytt. Men det kräver som sagt var en ordentlig insats.
Rosskotten ja, några tog jag med hem och ställde i en vattenhink men en har jag grävt ner, intresant att se hur den kommer att må. Återstår att se vad jag gör med resten.

Gjorde också ett besök hos grannnen för att se hur långt kommit i arbetet med deras paviljong.
Han höll precis på att avsluta det sista markarbetet så vi kunde konstatera att det var klart, en hel del grejer var redan inflyttade!

Rönngerget 090620
Ingemar
www.rafo.bd.se
www.ronnberget.se

Inga kommentarer: