tisdag 24 juli 2007

Man lär sig

Svårt att hitta en titel på dagens inlägg känns lite banalt att kalla det arbete eller semesterarbete även om det faktiskt är det det handlar om.

En sak lärde jag mig dock av gårdagens övningar cement som varit utsatt för kyla fungerar inte speciellt bra den brinner inte ihop speciellt fort, så därför blev det att inhandla en ny säck färdigcement, man bara tillsätte vatten och rör om i 5 minuter.

I övrigt har arbetet ägnats åt gläsklippning, gräsklippning är inte rätt ord för gräsklipparen bara dog när den såg vad jag tänkte utsätta den för. En blomsteräng som fått växa vilt och på sina ställen var meterhög!

Så det fick bli röjsågen med påmonterad trimmer, vän av ordningen skulle förmodligen påstå att det varit mer miljöriktigt att använda lie, det är förstås sant men mina tidigare försök med lie har inte blivit speciellt framgångsrika och att klippa till egna eller andras fötter med en sådan tingest är inte speciellt tilltalande andra semesterdagen, gjorde också den erfarenheten att när man förbrukat en tank bensin är det lämpligt med en rejäl paus, andra orsaker till paus kan vara att trimtråden tar slut, att man får besök eller något annat tekniskt problem.

Tyvärr inträffade tre av dessa alternativ samtidigt idag.

Bensinen och trimtråden tog slut och då upptäckte jag också att min bror kommit och påbörjat nästa projekt, det blev ingen rast alls :(

Nästa projekt var nämligen att byta lock och överbyggnad, eller vad det nu kan heta på fackspråk, på mitt brunn. Arbetet med att riva det gamla påbörjade han direkt och jag som tänkt ta en bild på eländet före och efter, fördelen med att ha en snickarkunnig person till hjälp är att det inte går åt så mycket tid på att fundera vad och hur man skall göra saker och ting men det blir ju inga pausar heller på det viset
Arbetet flöt smidigt och jag fick faktiskt använda många av mina maskiner under arbetets gång
Kap pch geringssåg, klyvsåg och tom överhandsfräs den sistnämnda har jag knappt provat tidigare, dessutom kom både hylsnykelsats och borrmaskin till användning däremot behövde jag aldrig plocka fram hammaren för spikandet tog brorsan hand om.

Bild på resterna av brunnsöverbyggnaden och resultatet av det färdiga arbetet.


































En del kanske minns mina vedermödor med inköp av skruvdragare för en vecka sedan idag såg jag att betalningen för skruvdragaren dragits från mitt konto återstår att se när och hur den dycker upp, det skulle ju ta 7-10 dagar och nu har sju gått.

Ingemar
070724

1 kommentar:

Anonym sa...

Du har minsann att göra på din semester, Ingemar! Men glöm inte vila lite också. /Eva